Φυσική Δραστηριότητα Στα Παιδιά

Φυσική Δραστηριότητα Στα Παιδιά

Φυσική Δραστηριότητα Στα Παιδιά

Στα πλαίσια μιας ισορροπημένης σωματικής και συναισθηματικής ανάπτυξης εντάσσεται και η φυσική δραστηριότητα. Γενικά, η φυσική δραστηριότητα ορίζεται ως οποιαδήποτε κίνηση του σώματος, η οποία εκτελείται εξαιτίας μυϊκής συστολής και η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη δαπάνη ενέργειας. H ανοργάνωτη φυσική δραστηριότητα περιλαμβάνει πολλές από τις συνηθισμένες καθημερινές δραστηριότητες, όπως το περπάτημα, το ανέβασμα της σκάλας, την αργή ποδηλασία, το χορό, διάφορες οικιακές ασχολίες, καθώς και το παιχνίδι και άλλες παιδικές ασχολίες. Η οργανωμένη φυσική δραστηριότητα είναι ένα πρόγραμμα σωματικών δραστηριοτήτων σχεδιασμένων, δομημένων που αποσκοπούν στη βελτίωση της φυσικής κατάστασης. Αναφέρεται αλλιώς και ως άσκηση. Οι συστάσεις προτείνουν αύξηση και στα δυο είδη δραστηριότητας και αναφέρονται σε ομαδικά, ατομικά, ανταγωνιστικά και μη αθλήματα, καθώς επίσης και σε ερασιτεχνικές δραστηριότητες. Καλά παραδείγματα συστηματικής σωματικής άσκησης για τα παιδιά είναι το κολύμπι, το τέννις, ο χορός, καθώς και διάφορα ομαδικά αθλήματα όπως το μπάσκετ, το βόλλευ και το ποδόσφαιρο. Συστήνονται, ύστερα από έγγριση του επιβλέποντα ιατρού τουλάχιστον 60 λεπτά μέτριας έντασης φυσικής δραστηριότητας σε καθημερινή βάσηΤα 60 λεπτά δεν είναι απαραίτητα να είναι συνεχόμενα, αλλά μπορούν να αθροίζονται από διάφορες δραστηριότητες, τόσο στο σχολικό περιβάλλον, όσο και εκτός αυτού. Για να επιτευχθεί μια καλή φυσική κατάσταση, οι ειδικοί συστήνουν κάποια φυσική δραστηριότητα με την οποία οι έφηβοι θα καίνε τουλάχιστον 150 θερμίδες την ημέρα και τα παιδιά ίσως λίγο λιγότερες. Πιθανά οφέλη της φυσικής δραστηριότητας για την υγεία

  • Βοηθά στον έλεγχο της κατάθλιψης, του στρες και του άγχους μέσω της έκκρισης ορμονών (σεροτονίνη, ενδορφίνη), οι οποίες δίνουν το αίσθημα της ευφορίας.
  • Βοηθά στον έλεγχο του σωματικού βάρους, μειώνοντας τις θερμίδες.
  • Βοηθά στη δημιουργία και συντήρηση υγιών οστών, μυών και αρθρώσεων. Επίσης, αυξάνει τη μυϊκή δύναμη, την ευκινησία, μειώνει την πιθανότητα τραυματισμών και βελτιώνει την ισορροπία και τη στάση του σώματος.
  • Βοηθάει στη ρύθμιση προβλημάτων με το λίπος, αφού χαμηλώνει τα επίπεδα της χοληστερίνης και των τριγλυκεριδίων και ανεβάζει τα επίπεδα της “καλής” χοληστερίνης στο αίμα.
  • Αυξάνει την αντοχή και ενεργητικότητα της πέψης.
  • Βοηθά το μεταβολισμό του σώματος και βελτιώνει τη λειτουργία του συμβάλλοντας θετικά στη δραστηριοποίηση του πεπτικού συστήματος.
  • Βοηθά τα παιδιά να κοιμούνται καλύτερα και πιο εύκολα, διότι ελέγχει τα επίπεδα του στρες και τους προσφέρει ηρεμία. Πολλά παιδιά δε νιώθουν κουρασμένα προς το τέλος της ημέρας, με αποτέλεσμα να αργούν να πέσουν για ύπνο και ο ύπνος τους να είναι διαταραγμένος.
  • Κάνει καλό στον εγκέφαλο, διότι αυξάνει τον αριθμό των νευροδιαβιβαστών και έτσι τα μηνύματα μεταφέρονται γρηγορότερα στα εγκεφαλικά κύτταρα. Επιπλέον, αυξάνει την οξυγόνωση του αίματος στον εγκέφαλο, με αποτέλεσμα να βελτιώνονται η συγκέντρωση, τα ανακλαστικά και οι πνευματικές ικανότητες.
  • Δυναμώνει το καρδιαγγειακό σύστημα και αυξάνει την καρδιακή μάζα. Αυτό το τελευταίο μειώνει τον κίνδυνο για καρδιοπάθειες μετέπειτα στη ζωή. Επίσης, βελτιώνει την κίνηση του οξυγόνου μέσα στο σώμα και ρίχνει την πίεση του αίματος.
  • Με τις εισπνοές και τις εκπνοές που γίνονται κατά τη διάρκεια της άσκησης, ενισχύεται η λειτουργία των πνευμόνων.
  • Είναι καίριος ο ρόλος της στην πρόληψη της παιδικής και εφηβικής παχυσαρκίας.
  • Προάγει την ψυχοσωματική ευεξία (θετικά συναισθήματα + ικανοποίηση από τη ζωή) και διάθεση.
  • Καλυτερεύει την ποιότητα ζωής.
  • Eντάσσει τα παιδιά σε υγιείς συνθήκες που θα ακολουθήσουν και στην ενήλικη ζωή και θα τα βοηθήσει στη διατήρηση της σωματικής και ψυχικής υγείας και στην πρόληψη ορισμένων χρόνιων ασθενειών όπως ο σακχαρώδης διαβήτης, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, οι δυσλιπιδαιμίες, η οστεοπόρωση και η υπέρταση.
  • Μειώνει το χρόνο που καταναλώνουν τα παιδιά σε καθιστικές δραστηριότητες (τηλεόραση, video games, υπολογιστής).
  • Προάγει την κοινωνικότητα, ομαδικότητα και συνεργασία μεταξύ των παιδιών και αυξάνει την αυτοεκτίμησή τους.

Συμβολή της άσκησης στη μείωση και διατήρηση του σωματικού βάρους

  • H άσκηση “καίει” θερμίδες.
  • Με την άσκηση καταναλώνεται ενέργεια, με τέτοιο τρόπο ώστε η ενεργειακή κατανάλωση να υπερισχύει της πρόσληψης. Προκειμένου να επιτύχουμε ↓ του σωματικού βάρους επιδιώκουμε: Eνεργειακή κατανάλωση > Ενεργειακή πρόσληψη.
  • Κατά τη διάρκεια της άσκησης, ο οργανισμός κινητοποιεί τα λιποκύτταρα προκειμένου να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες των μυϊκών κυττάρων. Έτσι, οι λιπαποθήκες ↓.
  • Η άσκηση μπορεί να διεγείρει την ανάπτυξη του μυϊκού ιστού και συνεπώς να ↑ η ισχνή (άλιπη) σωματική μάζα.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σημαντικότατος είναι ο ρόλος των γονέων που λειτουργούν ως πρότυπα για τα παιδιά τους, τα οποία έχουν την τάση να μιμούνται συμπεριφορές. Έτσι, πρέπει οι ίδιοι να ενσωματώσουν τη φυσική δραστηριότητα στην καθημερινότητά τους και να μην προωθούν τον καθιστικό τρόπο ζωής. Για τους ενήλικες συστήνονται τουλάχιστον 30 λεπτά μέτριας έντασης φυσικής δραστηριότητας τις περισσότερες μέρες της εβδομάδας (κατά προτίμηση όλες).Κάποιες δραστηριότητες που μπορούν να κάνουν είναι οι ακόλουθες: Πλύσιμο του αυτοκινήτου για 45 λεπτά, ενασχόληση με την κηπουρική, περπάτημα για 45-60 λεπτά καθημερινά, ποδηλασία για 30 λεπτά, ανάβαση σκάλας αντί χρήσης του ανελκυστήρα, αντικατάσταση της χρήσης του αυτοκινήτου με περπάτημα για κοντινές αποστάσεις, ενασχόληση με δουλειές του σπιτιού κλπ. Αξίζει να τονιστεί πως η τακτική σωματική δραστηριότητα δεν έιναι μόνο ένας σημαντικός παράγοντας υγείας, αλλά και ένας θαυμάσιος τρόπος να περνούν χρόνο μαζί γονείς και παιδιά. Γονείς και παιδιά μπορούν να συμμετέχουν μαζί σε διάφορες δραστηριότητες, όπως είναι το περπάτημα, το τζόγκινγν, τα παιχνίδια στο πάρκο, την ύπαιθρο και τον παιδότοπο. Περπατήστε μέχρι εκεί, αν δεν είναι μακριά. Αντί να παρακολουθείτε τα παιδιά να παίζουν, συμμετέχετε στη διασκέδαση. Παίξτε κυνηγητό και κρυφτό, κουνήστε τα στις κούνιες. Ιδιαίτερα το Σαββατοκύριακο, είναι μια πολύ ευκαιρία για να αξιοποιηθεί ευχάριστα ο χρόνος με σας και τα παιδιά σας μέσω της ενασχόλησης με κάποια δραστηριότητα, μέσω επισκέψεων σε κάποιους αρχαιολογικούς χώρους και ζωολογικούς κήπους ή μέσω εξορμήσεων στη φύση, όπως ταξίδια στην εξοχή και στο δάσος, την παραλία, την κατασκήνωση και το βουνό.