Τα Ροφήματα

Τα Ροφήματα

Τα Ροφήματα

Είναι αλήθεια ότι στην εποχή μας υπάρχει πληθώρα αναψυκτικών, χυμών, συμπυκνωμένων χυμών ακόμα και χρωματιστών νερών, γεγονός που κάνει δύσκολη και πολύπλοκη την επιλογή των γονέων για το ποιο από όλα είναι βλαβερό και ποιο δεν είναι.

ΑΕΡΙΟΥΧΑ ΑΝΑΨΥΚΤΙΚA: Tα αεριούχα αναψυκτικά δεν είναι υγιεινά. Περιέχουν μεγάλα αποθέματα ζάχαρης και χημικών που όχι μόνο προσθέτουν θερμίδες και συνεπώς κιλά, αλλά κι ένα σωρό άλλα προβλήματα όπως τερηδόνα και απώλεια οστικής μάζας. Η ζάχαρη δεν προσφέρει ουσιαστικές θρεπτικές ουσίες πέρα από θερμίδες, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα όλες αυτές οι “κενές¨θερμίδες” να οδηγούν σε αναπόφευκτη αύξηση βάρους. Τα αναψυκτικά, όπως και τα πλούσια σε ζάχαρη φαγητά, ικανοποιούν την άμεση πείνα, αλλά σύντομα το παιδί θα ξαναπεινάσει. Tα ποτά τύπου κόκα κόλα έχουν ένα είδος φωσφόρου που κάνει το σώμα να αποβάλλει πολύ από το απαραίτητο ασβέστιο στα ούρα. Η καφεΐνη σε κάποια αναψυκτικά σχετίζεται επίσης με το ασβέστιο και συμβάλλει στην απώλεια οστικής μάζας. Τα παιδιά γενικά αρέσκονται να καταναλώνουν πολλά αναψυκτικά εις βάρος υγιεινών επιλογών (γάλα και τους φρέσκους χυμούς από πορτοκάλι) ή ακόμα και της ίδιας της τροφής τους. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν, να περιορίζεται όσο το δυνατόν περισσότερο η κατανάλωσή τους και να μην παίρνει τη θέση τροφίμων τα οποία περιέχουν θρεπτικά συστατικά. Αν ωστόσο το παιδί επιμένει να πιεί ένα αεριούχο αναψυκτικό, τότε μπορείτε να ανακατέψετε ανθρακούχο νερό με χυμό φρούτων. Στο σημείο αυτό αξίζει να πούμε ότι δε θα πρέπει οι γονείς να πέσετε στην παγίδα ότι τα προϊόντα με λίγη ζάχαρη (light) είναι και η καλύτερη επιλογή. Μπορεί να μην περιέχουν καθαρή ζάχαρη, αλλά περιέχουν τεχνητή ζάχαρη και αυτό συνεπάγεται περισσότερα χημικά από αυτά που φυσιολογικά μπορεί να αντιμετωπίσει η πέψη, ο μεταβολισμός και οι άλλες διεργασίες του οργανισμού του παιδιού.

ΑΕΡΙΟΥΧΑ ΝΕΡΑ: Μερικά αεριούχα-αρωματισμένα νερά περιέχουν συμπυκνωμένο χυμό φρούτων και τα περισσότερα έχουν ζάχαρη και άλλα χημικά πρόσθετα, κάτι που σημαίνει ότι φορτώνει το παιδί με επιπλέον θερμίδες. Καλό θα ήταν να ελέγχετε την ετικέτα, για να δείτε πόσες θερμίδες και πόση ζάχαρη περιέχεται στη συσκευασία.

AΘΛΗΤΙΚΑ ΠΟΤΑ: Aν το παιδί αθλείται και ιδρώνει πολύ, συνήθως ζητάει κάποιο αθλητικό ποτό. Αν όμως το παιδί δεν ασκείται συνεχώς για πάνω από μία ώρα ή σε συνθήκες υπερβολικής ζέστης, τότε το νερό είναι η καλύτερη επιλογή για να ικανοποιήσει τη δίψα του. Οι περισσότεροι άνθρωποι που ασκούνται λιγότερο από μία ώρα χρειάζεται να αναπληρώσουν τα υγρά που έχασαν και όχι τις θερμίδες. Τα αθλητικά ποτά προσφέρουν κυρίως ζάχαρη μαζί με κάποιους ηλεκτρολύτες όπως κάλιο και νάτριο, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα οι θερμίδες που περιέχονται σε αυτά να υπερβαίνουν αυτές που καταναλώθηκαν κατά τη διάρκεια της άσκησης.

ΧΥΜΟΙ ΦΡΟΥΤΩΝ: Πολλά παιδιά δεν τρώνε τις συνιστώμενες μερίδες φρούτων καθημερινά, με αποτέλεσμα ο χυμός φρούτων να είναι αναγκαία διατροφική προσθήκη. Ένα φλιτζάνι (240ml) φρέσκου χυμού φρούτων είναι δύο μερίδες φρούτων, άρα είναι πολύ σημαντικό να συμπεριλάβετε στη διατροφή του παιδιού σας ένα φλιτζάνι φρέσκου χυμού. Προσοχή όμως στους χυμούς του εμπορίου, γιατί ένας χυμός φρούτων από το εμπόριο δεν είναι σκέτος χυμός, αλλά περιλαμβάνει και άλλα συστατικά, ειδικά ζάχαρη ή υποκατάστατα αυτής. Είναι βασικά αρωματισμένο νερό με σιρόπι ζάχαρης. Επίσης, και οι συμπυκνωμένοι φυσικοί χυμοί αν και προέρχονται από συμπύκνωση φυσικών χυμών, περιέχουν κάποιες ποσότητες προστιθέμενων γλυκαντικών ουσιών.

ΓΑΛΑ: Το γάλα είναι θρεπτικό και σβήνει τη δίψα. Η Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρία προτείνει για παιδιά άνω των 2 ετών την κατανάλωση ημιαποβουτυρωμένου γάλακτος, προκειμένουν να διατηρούνται χαμηλά τα επίπεδα του λίπους τους. Δεν υπάρχει διατροφική διαφορά μεταξύ πλήρους γάλακτος και ημιαποβουτυρωμένου. Απλώς έχει λιγότερα λιπαρά και άρα λιγότερες θερμίδες. Αυτό είναι πολύ σημαντικό κυρίως για παιδιά τα οποία καταναλώνουν πολύ γάλα σε καθημερινή βάση. Σε κάποιες μελέτες έχει βρεθεί ότι το γάλα, το οποίο έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, προστατεύει τα υπέρβαρα παιδιά από το να γίνουν παχύσαρκα στο μέλλον. Επιπλέον, παιδιά που καταναλώνουν σε καθημερινή βάση γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν χαμηλότερο κίνδυνο να γίνουν υπέρβαρα. Μια πιθανή εξήγηση για αυτό μπορεί να είναι στο ασβέστιο ή σε κάποια άλλα θρεπτικά συστατικά του γάλακτος, τα οποία βοηθούν θετικά στον τρόπο που αποθηκεύεται το λίπος στα λιπώδη κύτταρα. Ή απλώς τα γαλακτοκομικά προϊόντα κάνουν τα παιδιά να μην πεινάνε τόσο πολύ. Έτσι λοιπόν, τα παιδιά θα πρέπει να στοχεύουν στην κατανάλωση τουλάχιστον 600 ml γάλακτος την ημέρα, το οποίο μπορεί να είναι γάλα μόνο του, στα δημητριακά ή μέσα σε άλλες τροφές, όπως στο τυρί και το γιαούρτι. Αν κάποιο παιδί δεν μπορεί να πιεί γάλα λόγω κάποιας αλλεργίας ή δυσανεξίας, τότε μία καλή εναλλακτική λύση είναι το γάλα σόγιας. Το γάλα σόγιας δεν προσφέρει τα ίδια ακριβώς θρεπτικά συστατικά με το αγελαδινό γάλα, αλλά αν είναι εμπλουτισμένο μπορεί να είναι παρόμοιο.