Το Ασβέστιο

Το Ασβέστιο

Το Ασβέστιο

ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΑΣΒΕΣΤΙΟΥ ΣΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ

Όλα τα κύτταρα χρειάζονται ασβέστιο για τις λειτουργίες τους, αλλά περισσότερο από το 99% του ασβεστίου στον οργανισμό βρίσκεται στα οστά και τα δόντια. To ασβέστιο συμμετέχει σε μια σειρά λειτουργιών στον ανθρώπινο οργανισμό και έχει πολλούς ρόλους να επιτελέσει:

  • Το ασβέστιο παίζει ρόλο στη δόμηση των οστών του οργανισμού και των δοντιών.
  • Το ασβέστιο είναι απαραίτητο στην πήξη του αίματος.
  • Το ασβέστιο έχει σημαντικό ρόλο στη μυϊκή σύσπαση. Όταν τα επίπεδα ασβεστίου στο αίμα είναι χαμηλότερα μιας συγκεκριμένης τιμής, οι μύες δε μπορούν να χαλαρώσουν μετά τη σύσπαση και γίνονται δύσκαμπτοι.
  • Το ασβέστιο είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του νευρικού συστήματος.
  • Το ασβέστιο συμμετέχει στη ρύθμιση του μεταβολισμού.
  • Το ασβέστιο τέλος συμμετέχει στη διατήρηση φυσιολογικής αρτηριακής πίεσης.

ΠΟΙΟΙ ΤΟ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ

Οι απαιτήσεις του οργανισμού μας σε ασβέστιο είναι μεγάλες στην παιδική και την εφηβική ηλικία, όταν χτίζεται ο σκελετός μας, αλλά και στην εγκυμοσύνη και το θηλασμό, όταν το έμβρυο «τραβάει» το ασβέστιο από τη μητέρα του, προκειμένου να χτίσει το δικό του σκελετό. Τέλος, είναι απαραίτητο μετά την εμμηνόπαυση αλλά και τη γεροντική ηλικία, όπου η έλλειψή του γίνεται πιο φανερή.

ΤΡΟΦΙΜΑ ΜΕ ΥΨΗΛΗ ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΣΒΕΣΤΙΟΥ

Tα ακόλουθα τρόφιμα είναι πλούσια σε ασβέστιο και καλό θα ήταν να καταναλώνονται σε συστηματική βάση από τα παιδιά:

  • Γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, τυριά και κυρίως ρικότα και παρμεζάνα)
  • Γάλα σόγιας εμπλουτισμένη με ασβέστιο
  • Τα ψάρια που τρώγονται με κόκαλα (όπως οι σαρδέλες)
  • Ψωμί ολικής άλεσης με σπόρια
  • Όσπρια (ρεβύθια, φασόλια)
  • Μπάμιες κατεψυγμένες, μαγειρεμένες
  • Πολλά πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το μπρόκολο, το πράσο, το σπανάκι και τα χόρτα
  • Κρόκος του αυγού
  • Αμύγδαλα και Καρύδια
  • Χυμός πορτοκαλιού ενισχυμένος με ασβέστιο
  • Δημητριακά ενισχυμένα με ασβέστιο

Η καλύτερη πηγή ασβεστίου στη διατροφή μας προέρχεται από τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, τυρί). Μερικά λαχανικά όπως το σπανάκι περιέχουν επίσης ασβέστιο. Όμως το σώμα δεν είναι σε θέση να απορροφά το ασβέστιο από κάποιες από αυτές τις πηγές. Απορροφά καλύτερα από τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Πρόσφατα κυκλοφόρησαν στο εμπόριο προϊόντα με πρόσθετο ασβέστιο, όπως χυμός πορτοκαλιού και δημητριακά. Το ασβέστιο γενικά απορροφάται εύκολα από αυτά τα προϊόντα. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να καταναλώνουν αρκετό ασβέστιο, αφού συμβάλλει στην ανάπτυξη γερών οστών. Πρέπει να καταναλώνουν τουλάχιστον 3 μερίδες τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο καθημερινά.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΕΛΛΕΙΨΗΣ

Ραχίτιδα στα παιδιά

Οστεοπόρωση και οστεομαλακία σε προχωρημένη ηλικία