Το Γάλα

Το Γάλα

Το Γάλα

Το γάλα αποτελεί πλήρη τροφή παρέχοντας πολλά θρεπτικά συστατικά όπως πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας (καζεϊνη: έχει καταπραϋντικές ιδιότητες, αυτό εξηγεί τη συνήθεια του γονέα να δίνει ένα ποτήρι γάλα στο ανήσυχο παιδί), λιπίδια, υδατάνθρακες (λακτόζη: εύπεπτος και δεν ερεθίζει το πεπτικό σύστημα), αλλά και μέταλλα όπως ασβέστιο, φωσφόρο και μαγνήσιο και βιταμίνες Α, D, Β1, Β2, Β12 . Η κατανάλωση γάλακτος και των προϊόντων του είναι ιδιαίτερα σημαντική σε όλες τις ηλικιακές ομάδες από τη νηπιακή έως και την τρίτη ηλικία. H περίοδος της ζωής, όμως, όπου οι ανάγκες για ασβέστιο όπως και για τα περισσότερα θρεπτικά συστατικά βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο, είναι η εφηβεία (11-18 ετών). Για τoυς έφηβους, η προτεινόμενη ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου φτάνει τα 1000mg ενώ για τις έφηβες τα 800mg. Η Αμερικάνικη Καρδιολογική Εταιρία προτείνει για παιδιά άνω των 2 ετών την κατανάλωση ημιαποβουτυρωμένου γάλακτος, προκειμένουν να διατηρούνται χαμηλά τα επίπεδα του λίπους τους. Δεν υπάρχει διατροφική διαφορά μεταξύ πλήρους γάλακτος και ημιαποβουτυρωμένου. Απλώς έχει λιγότερα λιπαρά και άρα λιγότερες θερμίδες. Αυτό είναι πολύ σημαντικό κυρίως για παιδιά τα οποία καταναλώνουν πολύ γάλα σε καθημερινή βάση. Σε κάποιες μελέτες έχει βρεθεί ότι το γάλα, το οποίο έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, προστατεύει τα υπέρβαρα παιδιά από το να γίνουν παχύσαρκα στο μέλλον. Επιπλέον, παιδιά που καταναλώνουν σε καθημερινή βάση γαλακτοκομικά προϊόντα έχουν χαμηλότερο κίνδυνο να γίνουν υπέρβαρα. Μια πιθανή εξήγηση για αυτό μπορεί να είναι στο ασβέστιο ή σε κάποια άλλα θρεπτικά συστατικά του γάλακτος, τα οποία βοηθούν θετικά στον τρόπο που αποθηκεύεται το λίπος στα λιπώδη κύτταρα. Ή απλώς τα γαλακτοκομικά προϊόντα κάνουν τα παιδιά να μην πεινάνε τόσο πολύ. Έτσι λοιπόν, τα παιδιά θα πρέπει να στοχεύουν στην κατανάλωση τουλάχιστον 600 ml γάλακτος την ημέρα, το οποίο μπορεί να είναι γάλα μόνο του, στα δημητριακά πρωινού ή μέσα σε άλλες τροφές, όπως στο τυρί και το γιαούρτι. Αν κάποιο παιδί δεν μπορεί να πιεί γάλα λόγω κάποιας αλλεργίας ή δυσανεξίας, τότε μία καλή εναλλακτική λύση είναι το γάλα σόγιας. Το γάλα σόγιας δεν προσφέρει τα ίδια ακριβώς θρεπτικά συστατικά με το αγελαδινό γάλα, αλλά αν είναι εμπλουτισμένο μπορεί να είναι παρόμοιο. ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ Ένα ποτήρι (240ml) από πλήρες γάλα παρέχει 224mg ασβεστίου και μόλις 150 θερμίδες. Τοημίπαχο γάλα με μόλις 125 θερμίδες ανά ποτήρι παρέχει 244mg ασβεστίου, ενώ το άπαχο γάλα, δηλαδή το πλήρως αποβουτυρωμένο παρέχει 248mg ασβεστίου, με ενεργειακή αξία που δεν ξεπερνά τις 80 θερμίδες ανά ποτήρι.