Το Τσάι

Το Τσάι

Το Τσάι

Η προέλευση του πιστεύεται ότι έρχεται από την Κίνα όπου είναι γνωστό με την ονομασία τσα (cha). Το τσάι περιέχει μια πληθώρα χρήσιμων φυτικών θρεπτικών συστατικών. Μετά το νερό, το τσάι είναι το ευρύτατα καταναλισκόμενο ποτό στον κόσμο. Τα φυτικά θρεπτικά συστατικά στο τσάι ονομάζονται φλαβονοειδή, τα οποία ανήκουν στην κατηγορία των πολυφαινόλων. Χιλιάδες φλαβονοειδή υπάρχουν στο φυτικό βασίλειο και πολλά έχουν αντιοξειδωτικές λειτουργίες. Μόνο ένα φλιτζάνι τσάι παρέχει γύρω στα 200mg φλαβονοειδών, πολλά από τα οποία απελευθερώνονται στο ποτό μέσα στο πρώτο λεπτό μετά την παρασκευή του. Στο μαύρο και το πράσινο τσάι περιέχονται επίσης οι ταννίνες (έχουν ιδιαίτερα υψηλή αντιοξειδωτική δράση), μερικές από τις οποίες είναι οι κατεχίνες και οι λευκοανθοκυαννίνες. Επιστημονικές μελέτες κατά καιρούς έχουν δείξει ότι τα αντιοξειδωτικά του τσαγιού είναι 4 φορές πιο δραστικά από την βιταμίνη C και απορροφώνται εύκολα από το γαστρεντερικό σωλήνα. Το τσάι περιέχει δύο από τα σπουδαιότερα για τον ανθρώπινο οργανισμό μεταλλικά άλατα, το μαγγάνιο (ομαλή λειτουργία της καρδιάς, των νεύρων και των μυών, σημαντικό για τα οστά και τους χόνδρους) και το κάλιο (ρυθμίζει τα επίπεδα των υγρών στο εσωτερικό των κυττάρων). Περιέχει επίσης ικανοποιητικές ποσότητες χρωμίου, σεληνίου και ψευδαργύρου. Το φθόριο, το γνωστότερο συστατικό της οδοντόκρεμας που όλοι χρησιμοποιούμε καθημερινά για την περιποίηση των δοντιών και των ούλων μας, είναι φυσικό συστατικό του τσαγιού και χωρίς κανένα χημικό πρόσθετο προσφέρει ακόμα μεγαλύτερη προστασία στη στοματική κοιλότητα. Το τσάι περιέχει επίσης ριβοφλαβίνη (βιταμίνη Β2), νιασίνη (βιταμίνη Β3) και βιταμίνη Ε. Το τσάι περιέχει τη θειανίνη, ένα αμινοξύ που προκαλεί πνευματική χαλάρωση, χωρίς όμως να προκαλεί νύστα. Επηρεάζει τα επίπεδα ντοπαμίνης και σεροτονίνης στον εγκέφαλο, που ευθύνονται για την καλή μας διάθεση. Τον ίδιο ρόλο ασκεί και η καφεϊνη, η οποία βοηθά στη λειτουργία του εγκεφάλου και χαρίζει διαύγεια, χωρίς να ενεργεί υπερβολικά στον οργανισμό, κρατώντας τον σε διαρκή εγρήγορση και χωρίς να διαταράσσει τον ύπνο, όπως συμβαίνει με τον καφέ. Ορισμένες εντυπωσιακές ευεργετικές ιδιότητες οφείλονται κυρίως στο κατεχινικό οξύ που περιέχεται στο τσάι. ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • Μην βράζετε το τσάι πολύ.
  • Καλό είναι να το δίνετε στο παιδί σας όσο πιο πικρό μπορείτε. Αν δεν μπορεί να το καταναλώσει σκέτο, τότε προτιμήστε να προσθέστε μέλι και όχι ζάχαρη.
  • Aν χρησιμοποιείτε ατομικά φακελάκια, αφήστε τα παραπάνω από 2 λεπτά (3 εώς 5 λεπτά) μέσα στην κούπα, μια διαδικασία που βοηθά την απελευθέρωση των κατεχινών. Προσθέστε στο τσάι μία φέτα λεμονιού αντί για χυμό λεμονιού, γιατί στη φλούδα του βρίσκονται τα περισσότερα αντιοξειδωτικά.
  • Προτιμήστε να το δίνετε στο παιδί σας να το πιεί με λεμόνι αντί με γάλα.
  • Προτιμήστε να το φτιάχνετε με εμφιαλωμένο μαλακό νερό.
  • Όσο πιο παλιά είναι τα φύλλα του τσαγιού, τόσο πιο πολλές κατεχίνες θα έχει.
  • Τα φύλλα πράσινου τσαγιού έχουν υψηλότερη περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά απ’ ότι το τσάι σε φακελάκια.
  • Συντηρήστε το σε μέρος σκοτεινό και στεγνό, γιατί το φως και η υγρασία καταστρέφουν τα αντιοξειδωτικά συστατικά του, αλλά και τη γεύση του.
  • Η προσθήκη γάλακτος, λεμονιού, ζάχαρης ή κάποιου άλλου γλυκαντικού δεν αλλοιώνει την αντιοξειδωτική δράση του τσαγιού, ούτε δυσχεραίνει την απορρόφηση της καφείνης που εμπεριέχει.
  • Το τσάι αποτελεί το ιδανικό αντικατάστατο θερμιδογόνων ροφημάτων, καθώς, αν δεν εμπλουτιστεί με ζάχαρη ή γάλα, έχει μηδενική θερμιδική αξία. Επιπλέον, αυξάνει τη θερμοκρασία του οργανισμού και μέσω της αύξησης της ευαισθησίας στην ινσουλίνη επιτρέπει το κάψιμο του λίπους.

Μπορείτε να δώσετε στο παιδί σας να πιεί 1 φλιτζάνι τσάι το πρωί ή το απόγευμα μαζί με κάποιο κρακεράκι ολικής άλεσης ή μαζί με 1 κριθαρένιο παξιμάδι ή μαζί με 1 μπάρα δημητριακών ή κάποιο μπισκότο τύπου Digestive.