Τα Λιπαρά Στη Διατροφή του Παιδιού

Τα Λιπαρά Στη Διατροφή του Παιδιού

Τα Λιπαρά Στη Διατροφή του Παιδιού

Τα πιο υγιεινά λιπαρά είναι αυτά που απαντώνται σε φυσική κατάσταση σε μη ζωικά λιπαρά που δεν έχουν μεταλλαχτεί χημικά. Σε αυτά περιλαμβάνονται:

α) Τα πολυακόρεστα λιπαρά, τα οποία βρίσκονται στα λιπαρά ελαιώδη ψάρια όπως ο κολιός, η ρέγγα, οι σαρδέλες, το σκουμπρί, ο σολωμός και ο τόνος, στα φυτικά λάδια, στα ιχθυέλαια, στα σπορέλαια και στους σπόρους έχουν πολλούς και σπουδαίους ρόλους να επιτελέσουν. Βοηθούν στη μείωση της χοληστερόλης του αίματος, βοηθούν το αίμα να μην πήζει, χαλαρώνουν τα αιμοφόρα αγγεία, κατεβάζουν την πίεση, βοηθούν στην ισορροπία της ενυδάτωσης του οργανισμού, μειώνουν τις φλεγμονές και τον πόνο, βελτιώνουν το νευρικό σύστημα, ενισχύουν το ανοσοποιητικό, επιδρούν θετικά στην πνευματική κατάσταση και στο μεταβολισμό του παιδιού και διατηρούν σε ισορροπία τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα του. Και στη μάχη κατά της παχυσαρκίας κάποιοι ρόλοι από τους παραπάνω είναι υψίστης σημασίας.

β) Τα μονοακόρεστα λιπαρά, τα οποία βρίσκονται στο ελαιόλαδο, στις ελιές, στα φιστίκια, στο φυστικοβούτυρο, στα καρύδια, στα αμύγδαλα, στο ταχίνι, στο σουσάμι και τους καρπούς γενικότερα. Tα μονοακόρεστα λιπαρά είναι τα πιο υγιεινά λιπαρά, γιατί όχι μόνο ρίχνουν τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης, αλλα ενισχύουν τα επίπεδα της «καλής» χοληστερόλης. Θεωρούνται το «ατού» της μεσογειακής διατροφής, η οποία συνδέεται άμεσα με τη μακροζωία, τη μείωση του καρκίνου και τη συχνότητα εμφάνισης των καρδιαγγειακών παθήσεων και της παχυσαρκίας. Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν να συμπεριληφθούν τα παραπάνω τρόφιμα στη διατροφή του παιδιού όσο πιο νωρίς γίνεται, αφού είναι καίρια για τη διατήρηση της καλής υγείας.

Tα κορεσμένα λίπη βρίσκονται σε ζωικά τρόφιμα όπως το βούτυρο, το τυρί, τα λιπαρά κρέατα, τα αλλαντικά και κυρίως το μπέικον, το πλήρες γάλα και γιαούρτι, η κρέμα γάλακτος και το παγωτό. Μια διατροφή υψηλή σε κορεσμένα λίπη αυξάνει την ποσότητα της «κακής χοληστερόλης» στον οργανισμό και είναι ο κυριότερος παράγοντας για την καρδιοπάθεια. Συνεπώς, τα κορεσμένα λιπαρά είναι επιτρεπτά μόνο σε μικρές ποσότητες και όταν καταναλώνονται ωμά, κυρίως σε ακατέργαστες τροφές (γάλα, γιαούρτι, βούτυρο και κρέας) μαζί με φρούτα και λαχανικά, τα οποία θα βοηθήσουν στην πρόληψη των βλαβερών επιδράσεων. Τα είδη φούρνου και ζαχαροπλαστικής όπως κέικ και μπισκότα, τα πατατάκια, τα γαριδάκια, η πίτσα, τα αλλαντικά και τα τηγανιτά θα πρέπει να περιορίζονται στο ελάχιστο, γιατί συμβάλλουν με δραματικό τρόπο στη διατροφή του παιδιού.

Τα ανθυγιεινά λιπαρά ή αλλιώς μεταλλαγμένα λιπαρά (trans) είναι τα λίπη ή τα έλαια που προέρχονται από υδρογωνομένη ολικά ή εν μέρει πηγή ή από χημική μετάλλαξη. Σε αντίθεση με τα κορεσμένα λιπαρά, τα trans λιπαρά δεν είναι φυσικά, αλλά είναι πολυακόρεστα λιπαρά, τα οποία ήταν αρχικά σε υγρή μορφή και έχουν αλλαχθεί χημικά στη στερεή μορφή τους από τους παραγωγούς τροφίμων. Eίναι βλαβερά για την υγεία διότι αυξάνουν την «κακή» χοληστερόλη και μειώνουν την «καλή» και είναι συνδεδεμένα με τις καρδιοπάθειες και κάποιες μορφές καρκίνου. Tα λιπαρά αυτά επιμηκύνουν τη λήξη των προϊόντων και βρίσκονται πάρα πολύ συχνά στις επεξεργασμένες τροφές, στις τροποποιημένες τροφές όπως τα πρόχειρα φαγητά, στα τυποποιημένα προϊόντα του φούρνου όπως κέικ και μπισκότα και σε πολλές μαργαρίνες. Η κατανάλωσή τους πρέπει να αποφεύγεται όσο περισσότερο γίνεται από τα παιδιά. Ευτυχώς, στη σημερινή εποχή, οι ετικέτες όλων των προϊόντων είναι κατατοπιστικές, έτσι ώστε να μπορείτε εσείς οι γονείς να εκτιμήσετε περίπου το επίπεδο των κορεσμένων λιπαρών που περιέχονται σε αυτά και να κρίνετε αν θα πρέπει να καταναλωθούν από το παιδί σας.