Υπερxoληστερολαιμία Στα Παιδιά

Υπερxoληστερολαιμία Στα Παιδιά

Υπερxoληστερολαιμία Στα Παιδιά

Η αύξηση της χοληστερόλης του αίματος είναι η αιτία για τη δημιουργία της αρτηριοσκλήρυνσης. Όσο πιο πολύ καιρό παραμένουν υψηλά τα επίπεδα της χοληστερόλης του αίματος, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος που διατρέχει ένα παιδί ή ένας έφηβος να εμφανίσει αρτηριοσκλήρυνση και καρδιαγγειακά νοσήματα μετέπειτα στη ζωή του. Το ρίσκο αυξάνεται ακόμα περισσότερο εάν έχει εκτός από αυξημένα επίπεδα «κακής» χοληστερόλης (LDL) και μειωμένα επίπεδα «καλής» χοληστερόλης (HDL).

Για τη μείωση της υπερχοληστερολαιμίας συνιστώνται τα παρακάτω:

  • Απώλεια βάρους σε υπέρβαρα- παχύσαρκα παιδιά.
  • Διαιτολόγιο περιορισμένο σε λίπος. Το μεγαλύτερο μέρος του λίπους του διαιτολογίου πρέπει να είναι σε μορφή ελαιολάδου, διότι μειώνει τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης (LDL) του αίματος και παράλληλα αυξάνει τα επίπεδα της «καλής» χοληστερόλης (HDL).
  • Διαιτολόγιο περιορισμένο σε κορεσμένο λίπος.Να είναι περίπου 12 από τα 14 γεύματα της εβδομάδας από άπαχες πρωτεϊνούχες τροφές, όπως πουλερικά, γαλοπούλα, κουνέλι, ψάρια, τυριά (χαμηλών λιπαρών) και αλλαντικά από γαλοπούλα. Τα ψάρια, ειδικά τα παχιά, συνιστώνται συχνά, 2 φορές ή και περισσότερες την εβδομάδα. Αντίθετα, δε συνιστώνται περισσότερα από 2 γεύματα την εβδομάδα από κόκκινα κρέατα, όπως άπαχα κομμάτια από μοσχάρι, χοιρινό, κατσίκι, εντόσθια και αλλαντικά, διότι είναι πλούσια σε κορεσμένα λίπη τα οποία αυξάνουν περισσότερο απ’όλα τη χοληστερόλη του αίματος, που οδηγεί στην αρτηριοσκλήρυνση.
  • Διαιτολόγιο περιορισμένο σε χοληστερόλη. Κατά την Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρία η χοληστερόλη της δίαιτας δεν πρέπει να ξεπερνά τα 200mg/ημέρα. Η χοληστερόλη του οργανισμού, κατά το μεγαλύτερο μέρος της παράγεται στο ήπαρ, ενώ ένα αρκετά μικρότερο ποσοστό (30-35%) είναι εξωγενούς προέλευσης, δηλαδή προέρχεται από τις τροφές. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι τα κορεσμένα λιπαρά (πχ μπέικον, βούτυρο), το κόκκινο κρέας και το λίπος των γαλακτοκομικών προϊόντων αυξάνουν περισσότερο τη χοληστερόλη του αίματος. Συνίσταται αυστηρός περιορισμός για τα εντόσθια, το βούτυρο, τον κρόκο του αυγού (όχι περισσότερο από 2 την εβδομάδα), ενώ τα ασπράδια επιτρέπονται ελεύθερα. Ο περιορισμός της χοληστερόλης της δίαιτας μπορεί να γίνει αυστηρότερος σε άτομα που αντιδρούν περισσότερο στη λήψη αυτής.

Τροφές πλούσιες σε χοληστερόλη, οι οποίες πρέπει να αποφεύγονται, είναι οι ακόλουθες:

  • Συκώτι μοσχαρίσιο, χοιρινό, κατσίκι, εντόσθια
  • Κρόκος αβγού
  • Τυρί φέτα
  • Βούτυρο
  • Γαρίδες
  • Αστακός
  • Διαιτολόγιο περιορισμένο σε λίπη τύπου ω-6, ειδικά η trans μορφή, καθότι αυξάνουν την «κακή» χοληστερόλη (LDL), μειώνουν την «καλή» χοληστερόλη (HDL) και αυξάνουν την τάση του αίματος να σχηματίζει θρόμβους. Ο σύγχρονος τρόπος διατροφής, περιλαμβάνει διατροφή πλούσια σε λίπος, ειδικά κορεσμένο, και λίπη τύπου ω-6 που βρίσκονται στα σπορέλαια, στη μαργαρίνη, στη φυτίνη με τα οποία παρασκευάζονται μαγιονέζες, σφολιάτες, τυρόπιτες, λουκανικόπιτες, ντόνατς, πατατάκια, γαριδάκια, κρουασάν, μπισκότα, σνακ τύπου fast food κλπ, ενώ έχουμε μειωμένη πρόσληψη των ακόρεστων λιπαρών τύπου ω-3 που βρίσκονται στο λίπος του ψαριού, στα άγρια χόρτα, στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και στα καρύδια.
  • Διαιτολόγιο πλούσιο σε φυτικές ίνες, συγκεκριμένα τροφές όπως αλεύρι-ψωμί-ζυμαρικά-δημητριακά ολικής άλεσης, ρύζι μη αποφλοιωμένο (καστανό), όσπρια, ζαρζαβατικά, βρώμη(quaker), κριθαρένια παξιμάδια, λαχανικά και φρούτα, διότι οι τροφές αυτές οι πλούσιες σε φυτικές ίνες μειώνουν τα τριγλυκερίδια και τη χοληστερόλη του αίματος. Γενικά, η διατροφή η πλούσια σε φυτικές ίνες έχει ευργετική επίδραση σε πολλές περιπτώσεις όπως: στην υπερχοληστερολαιμία, στην παχυσαρκία, στη δυσκοιλιότητα, στο σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, στα εκκολπώματα του εντέρου, στον καρκίνο του παχέος εντέρου, στην υπέρταση και στο σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.
  • Διαιτολόγιο πλούσιο σε λαχανικά και φρούτα, διότι προμηθεύουν τον οργανισμό με βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και ωφέλιμα φυτοχημικά, τα οποία έχουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες, που προλαμβάνουν την αρτηριοσκλήρυνση και άλλα προβλήματα στην καρδιά.
  • Αύξηση της σωματικής άσκησης., διότι μειώνει τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης (LDL) και παράλληλα αυξάνει τα επίπεδα της «καλής» χοληστερόλης (HDL). Eπιπλέον, η σωματική άσκηση μας βοηθάει να φτάσουμε και να διατηρήσουμε το επιθυμητό βάρος. Η σωματική άσκηση μειώνει και το στρες που μειώνει την έκκριση αδρεναλίνης, που με τη σειρά της μειώνει την αρτηριοσκλήρυνση.

Μερικές οδηγίες- συμβουλές:

  • Kατανάλωση κοτόπουλου, γαλοπούλας, ψαριού συστηματικά.
  • Κατανάλωση οσπρίων (γίγαντες, φακές, φασόλια, φασολάδα, φάβα, ρεβύθια, κουκιά) και ζαρζαβατικών (αρακάς, μπάμιες, φασολάκια): τουλάχιστον 2 φορές/εβδομάδα.
  • Κατανάλωση κόκκινου κρέατος (με απομάκρυνση του ορατού λίπους): 2 φορές/εβδομάδα.
  • Σαλάτα καθημερινά με προσοχή στην ποσότητα του ελαιολάδου που θα χρησιμοποιηθεί (όχι παραπάνω από 2 κουτ του γλυκού).
  • Κατανάλωση φρούτων εποχής (με τη φλούδα κατά προτίμηση) και λαχανικών σε καθημερινή βάση. ΟΧΙ ΑΒΟΚΑΝΤΟ!!!
  • Κατανάλωση τροφίμων ολικής άλεσης (αλεύρι-ψωμί-ζυμαρικά-ρύζι-δημητριακά) σε καθημερινή βάση.
  • Κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων (γάλα, γιαούρτι) χαμηλών σε λιπαρά (1,5-2%) και ΟΧΙ ΠΛΗΡΗ.
  • Κατανάλωση αλλαντικών και τυριών χαμηλών σε λιπαρά.
  • Περιορισμός στη χρήση του βούτυρου όσο γίνεται περισσότερο και αντικατάστασή του από το ελαιόλαδο.

Oδηγίες για την παρασκευή υγιεινού σπιτικού κέικ:

  • Αντί για πλήρες γάλα: ελαφρύ γάλα
  • Αλεύρι ολικής άλεσης
  • Αυγά: 2 κανονικά και 4 ασπράδια
  • Όχι σοκολάτα
  • Xρήση σταφίδων